Information

FAQ - lejer

 
Er du i øjeblikket på jagt efter en ny bolig, og overvejer du, om du skal leje din kommende lejebolig gennem Unikbolig? Du har med garanti en masse spørgsmål - nedenfor har vi samlet dem, som vi oftest bliver stillet af vores kommende lejere. Kan du ikke finde svar på dit spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte os Har du brug for mere generel viden om vilkårene som lejer, så læs mere her:
 

Økonomiske spørgsmål

Koster Unikbolig service noget for mig som lejer?
Nej Unikbolig services er gratis for alle lejere.


Hvorfor skal I vide hvor jeg arbejder og hvilken indtægt jeg har?
Unikbolig er formidler af lejeboliger for private og professionelle udlejere og skal derfor kunne præsentere dig som lejer, på bedst mulig vis, for vores udlejere, da disse skal tage den endelige beslutning om valg af lejer. Jo mere information vi har om dig som lejere, jo bedre vil vi kunne præsentere dig for vores udlejere, hvilket øger dine chancer for få boligen.


Er huslejen ekskl. forbrug?

Ja, forbrugsomkostninger for vand, varme, el, kabel TV / internet etc. er som hovedregel, aldrig medregnet i den fastsatte husleje.

 

Hvordan betales forbrugsudgifterne? via lejekontrakt eller direkte til udbyderne?
I lejligheder betales vand og varme oftest til udlejer via lejekontrakten. For forbrug i huse betales vand acconto til udlejer, via lejekontrakten, men de øvrige omkostninger betales som oftest direkte til udbyderne. Spørg Unikbolig for præcis information om de specifikke boliger.


Hvorfor kan jeg ikke betale et samlet beløb pr. måned, hvor forbrugsomkostninger er inkluderet?
jf. dansk lovgivning skal man, som udlejer, kunne fremvise et regnskab for forbrugsomkostninger, og derved vil husleje og forbrugsomkostninger blive opkrævet særskilt.


Hvor meget opkræver Unikbolig i depositum?
Vi opkræver normalt 3 mdr. depositum.


Hvornår skal depositum og forudbetalte leje betales?
Fristen for indbetaling af dette er 6 hverdage fra du modtager kontrakten, underordnet hvornår lejemålet overtages. Dette skal altid indbetales til Unikbolig.

Hvornår tilbagebetales depositum til lejer efter endt lejemål?
Depositumtilbagebetaling sker, under normale omstændigheder inden for 4-8 uger efter fraflytning da udlejer altid har en 2-4 ugers indsigelsesperiode, hvor denne kan rapportere eventuelle fejl og mangler på lejemålet.

Såfremt der ikke er mulighed for en direkte aflæsning af varmemålere, tilbageholder Unikbolig et mindre beløb for senere varmeafregning. Dette gøres fordi forsyningsselskaberne kun en gang årligt oplyser om det egentlige varmeforbrug. Når Unikbolig modtager denne data, modregnes eventuelle ekstrabetalinger i det resterende depositum, der herefter tilbagebetales.

Lejer kan dog ved udflytning vælge en umiddelbar opgørelse for varme, og eventuelle nødvendige istandsættelser af lejemål, og således få udbetalt sit resterende depositum med det samme. 

Såfremt et lejemål ikke tilbageleveres i korrekt stand, kan udlejer påbegynde istandsættelse for lejers betaling. Udgifter til dette vil blive modregnet i depositummet, og således vil tilbagebetaling af dette først finde sted når arbejdet er færdiggjort og det skyldige beløb er modregnet.

Hvis lejer tilbageleverer lejligheden i samme stand som ved indflytning, vil dette naturligvis ikke være tilfældet.

Skal jeg betale husleje i min 3 måneders opsigelsesperiode?
Det afhænger af om du ved lejemålets indgåelse har betalt forudbetalt husleje, er det tilfældet kan det boes op. Såfremt du alene har betalt depositum, kan dette ikke boes op, og du skal betale din husleje som normalt, ellers ses dette som misvedligeholdelse af kontakten.

Skal jeg selv tegne indboforsikring for lejemålet?
Ja, såfremt du lejer et umøbleret lejemål er det dit ansvar at tegne indboforsikring, men lejer du et møbleret lejemål gælder udlejers indboforsikring for de tilstedeværende møbler. Hvis du, som lejer, medbringer andet møblement, computer etc. er det dit ansvar at tegne forsikring for disse ejendele, der ikke er omfattet af udlejers indboforsikring.

Spørg Unikbolig for at få oplyst forbrugsudgifter.

Hvad betyder det at ejer opkræver renovation?
Renovation kan opkræves ved leje af huse og indbefatter afhentning af affald på ejendommen. Dette opkræves som oftest en gang årligt af udlejer.

 

Boligen & boligoplysninger


I hvilken stand overtager jeg lejemålet?
Der er forskellige muligheder mht. stand af lejemål ved overtagelse. Dette besluttes som oftest af udlejer. Et lejemål kan enten være nyistandsat, det kan have nymalede vægge og lofter eller det kan overtages som beset. Det vil selvfølgelig fremgå af kontrakten og indflytningsrapporten, såfremt en sådan bestilles. Man skal altid tilbagelevere lejemålet i samme stand som modtaget.

Hvem skal sørge for at aflæse målere i lejligheden?
Såfremt der er en administrationsordning på lejemålet, står administrator for dette. Ellers skal du aftale dette direkte med udlejer ved indflytning. Unikbolig anbefaler dog at du, for god ordens skyld, kontrol aflæser målerne.

Hvad skal jeg gøre hvis jeg har en radiator der ikke virker?
Er boligen under administrationsordning kontakt administrator, ellers skal du tage kontakt til udlejer.

Hvordan får jeg oprettet kabel TV?
I Danmark har vi flere udbydere af kabel TV, eksempelvis yousee og boxer. Dette skal man som lejer selv oprette, såfremt det ikke indgår i lejekontrakten.


Hvis lejligheden er umøbleret, og jeg ikke har møbler med til Danmark, hvad gør jeg så?
I Unikbolig tilbyder vi leje af møbelpakker til alle typer af lejemål. Lejer du en møbelpakke, vil du kunne flytte ind i dit lejemål, uden at skulle medbringe andet end dine personlige ejendele så som tøj, computer etc. Du skal heller ikke bekymre dig om at opsætte eller nedtage møblement – alt dette sørger vi for.

Har jeg som lejer pligt til at vedligeholde haven, såfremt denne er privat?
Ja, der er havepasningspligt for lejere af en bolig med tilhørende have. Udlejer skal efterlade de nødvendige redskaber til dette.


Må jeg lave ændringer eller renovering af lejemålet?
Eksempelvis male vægge, slibe gulve etc.
Generelt skal alle ændringer på lejemålet godkendes af udlejer inden dette påbegyndes.

Medfølger hårde hvidevarer i lejemålene?
Når du overtager et lejemål i Danmark medfølger alle de hårde hvidevarer, der allerede er indsat, såfremt andet ikke er oplyst.  Der medfølger typisk køleskab, fryser, opvaskemaskine, vaskemaskine og tørretumbler. 

Dog varierer de indsatte hårde hvidevarer fra lejemål til lejemål. Spørg Unikbolig for information om specifikke lejemål.

 

Fremvisninger

Hvilke tidspunkter fremviser Unikbolig?
Vi fremviser boliger mandag til fredag kl. 9-18, samt søndage kl. 11-16

Hvor mange boliger kan jeg få fremvist af Unikbolig?
Det er ikke et fastsat antal af boliger du kan få fremvist af Unikbolig.

Vi forsøger altid at matche dine boligønsker, med hvad vi har til rådighed. Vi vil derfor sammensætte en fremvisning af boliger der matcher dine ønsker. Såfremt du ikke finder din drømmebolig, står vi selvfølgelig stadig til rådighed efterfølgende, også hvis du ønsker at vi skal overvåge vores boligportefølje for nye interessante boliger for dig.

Hvorfor skal jeg sende en beskrivelse af mig og min familie når jeg ønsker at leje en bolig?

Unikbolig er formidler af lejeboliger for private udlejere og skal derfor kunne præsentere jer på bedst mulig vis for vores udlejere, da disse skal tage den endelige beslutning om valg af lejer. Jo mere information vi har om jer, jo bedre chancer vil I have for at blive lejere af boligen.

Kan vi arrangere fremvisninger via e-mail?
Ja, for at arrangere en fremvisning kan du henvende dig pr. telefon, via hjemmesiden, eller via e-mail.  Såfremt du henvender dig pr. e-mail eller via hjemmesiden, får du altid svar indenfor 24 timer.

Hvilke sprog kan Unikbolig´s medarbejdere?
Du kan altid få service på både dansk og engelsk.

 

 

Lejekontrakt

Hvad vil det betyde for mig at leje en bolig med en 9 + 3 kontrakt?
Dette betyder, at du som lejer, efter ni måneder kan opsige lejemålet med tre måneders varsel, uden at skulle fremlægge en specifik grund for udlejer.

Hvad betyder diplomatklausul i lejekontrakten?
Såfremt du ønsker en diplomatklausul i kontrakten betyder dette, at du, i hele lejeperioden, kan opsige lejekontrakten med tre måneders varsel, såfremt du uforudset skal fraflytte Danmark. Dog betyder dette også, at du ikke kan opsige lejekontrakten før tid, i hele lejeperioden, hvis du blot flytter indenfor Danmarks grænser.